Historien om Volvo

Volvo blev født den 14. april, 1927, da den først bil ved navn ”Jakob” forlod fabrikken i Göteborg i Sverige. Navnet Volvo stammer fra latin og betyder ”Jeg ruller”. Firmaet blev grundlagt af Assar Gabrielsson og Gustaf Larsson og blev grundlagt på høj kvalitet og sikkerhed. Disse to ting er Volvo stadigvæk verdenskendt for og er grundstenene i Volvo’s brand.

Da firmaet begynde producerede de både lukkede biler og cabriolet modeller. Disse biler i forhold til så mange andre mærker fokuseret på at de kunne modstå det barske klima man har i Sverige. Hvis man kigger på nogen af Volvo design aspekter benytter de stadigvæk et Svensk symbol hvor et stykke jern er fastgjort til en diagonal i kølergrillen på bilen. Et af mange aspekter som stadigvæk finder sted i Volvo helt nye modeller.

Da årstallet ramte 1929 begyndt Volvo at producere sekscylindret motor i deres modeller. Disse var både bredere og længere end den der var i Jakob. Populariteten på denne motor hjalp virksomheden til succes og gav dem mulighed for at købe sin første motorleverandør og fabrik.

Volvo ramte hurtig en stor milepæl da de havde solgt de første 10.000 biler i 1932, ganske få år efter virksomheden, så det første dagslys. Kort tid efter efterspurgte Volvo-forhandlerende at selskabet udviklet en mere billig bil, der målrettet sig til en brede målgruppe. Her fandt PV 51 modellen dagens dagslys i 1936, som var lillebroren til PV36, bare mindre og knap så meget udstyr.

Anden verdenskrig var Volvos første store problem og begrænset firmaets produktion af biler, men i efteråret 1944 fik selskabet endnu en banebrydende og betydelig bil for dem. Dette var PV444 og var Volvo første lille bil, som havde et elegant design og var øjeblikkelig succes. Denne model og PV544 var dominere i Volvo produktionen igennem og til midten af 1960-erne. Disse biler var de første til at vinde en skive af det vigtige amerikanske marked i løbet af 1950’erne.

En anden populær model var Volvo 120 indført i 1956 og ofte kaldet Amazonas. Her var sikkerhed og beskyttelse i ulykker altafgørende faktor når det kom til design og dette blev forbedret endnu mere i 1959, da både Amazon og PV544 blev udstyret med tre-punkts sikkerhedsseler. Bedre kendt som det vi kalder sikkerhedsselen. Dette var verdens første sikkerhedssele og var udviklet af Volvos chef for sikkerhed og engineering, Nils Bohiln.

Efter mange praktiske modeller udviklet Volvo deres første så kaldte sportsvogn, den så kaldte P1900 lanceret i 1956, men denne model var ikke en super succes og blev hurtig erstattet af den enormt succesfulde P1800 i 1960. Dette anses for at være en fremragende touring car med de her slanke coupelinjer.

I 1964 var det tid til at åbne en ny fabriksanlæg i Torslanda. Denne fabrik var i stand til at producere op til 200.000 biler om året. 2 år efter i 1966 fik Volvo 140 familien blev introduceret til marked, som sedan først.

Volvo forsatte stadigvæk at være en nyskabende virksomhed og lavet bagudvendt barnestole, sammenklappelige ratstammer, sidekollsion beskyttelse og tre-vejs katalysator med Lambdasonde.

Igen laver Volvo sikkerheden og kvalitet bedre i den nye Volvo 240, som erstattede den gammel 140. De førte denne model videre og lavet en Volvo 340 og gjorde at Volvo salg kom forbi de 4 millioner mark i slutningen af 1970’erne. Senere forsatte de modellen og lavet en 400-sere, som vandt for sit gode vejgreb og rummelighed.

Volvo vækster og deres nye 700-serie fra 1982 fik Volvo et stort skridt imod det eksklusive marked for personbil med høj kvalitet.

Nu er Volvo klar til deres første forhjulstrukket bil, der forsat har en tværgående, fem-cylindret motor. Den vandt mange forskellige priser for højt sikkerhedsniveau med ægte køreglæde.

Den afsluttende fase hvor Volvo var en af de sidste tilbageværende uafhængige bilproducenter og blev en del af Renault. Dette var en afgørende vending i selskabets planer og banede vejen for Volvos nye dynamiske produktstrategi med indførelsen i 1996 af de slanke og mere afrundede design af Volvo S40 og V40.

De fik kort tid efter lavet en C70 coupe og cabriolet. Med Volvo S80 sedan fra 1998 og V70 vogn af 1999, blev alt dette nye teknik og design samlet i et biler, der både Gustaf Larson og Assar Gabrielson ville have anerkendt som Volvos der repræsenterede deres ønsker for sikre kvalitetsprodukter, men der kan holde en fascination og begær for kunder i dagens sofistikerede bilmarked.

Nu er Volvo blevet overtaget og købt og blevet Kinesik eget. De har vendt Volvo brandet til nye højder med deres helt nye facelift og design. Deres nye model som for eksempel XC40 har gjort de har siden. April 1927 til den 31 juli 2019 produceret 21.094.946 biler.

En tanke om “Historien om Volvo

Skriv et svar